Ted Ternander är säljare, utan och innan. Under sin yrkeskarriär har han nyfiket, kritiskt och målmedvetet dyrkat upp och synat de många aspekterna av begreppet ”sälj”. Han kokar gärna ned sina insikter till kärnfulla deviser:

– Du måste först förstå kunden, innan kunden kan förstå dig.

– Om du inte förstår vem den egentliga kunden är kommer du inte att kunna sälja.

The Golden Moment
– The Golden Moment, det är när säljare och kund träffas. Allt annat – produktchefer, verkställande direktörer och allt vad de kallas – är bara en supportfunktion för det mötet. De har inget syfte i sig om kund och säljare inte kommer överens. 

Han började sin bana inom läkemedelsindustrin och drev sina första företag redan under gymnasietiden. I dag är han affärsrådgivare på Sahlgrenska Science Park, en inkubator som hjälper företag och projekt inom life science att etablera sig och utvecklas.

Kunden har svaret
Han upplever att innovatörer alltför ofta springer före och skapar lösningar som ingen frågar efter. Han ser många arbeta med affärsutveckling där man tror sig veta vad kunden vill ha utan att ha undersökt och bekräftat vad det innebär.

– Man skippar ofta det viktigaste i hela ekvationen. Det finns ju faktiskt en som har svaret på hur det ska vara, och det är kunden. Oavsett vad du uppfinner är det inte säkert att någon står och jublar. Därför hamnar man i en situation, vare sig man vill det inte, där man måste förstå de verkliga kundbehoven.

Kundlyftet – en kick
Han berättar att när han gick på ett seminarium med Kundlyftet var det en kick:

– Jag tänkte ”det här är ofattbart!” Det var första gången jag hörde någon prata samma språk. Jag hade aldrig hört någon prata om kund på det viset.

Mötet ledde till att Ted Ternander gav Kundlyftet i uppdrag att skapa en utbildning i kundbehovsverifiering för affärsutvecklarna på Sahlgrenska Science Park. I utvärderingen av utbildningen ger kursdeltagarna genomgående högsta betyg för nytta och inspiration.

Go To Top